Форми та методи навчання щодо формування загальних компетентностей вчителів з початкової освіти. Викладач Гришаніна С.В.
Викладачі циклової
комісії викладачів фізико-математичних дисциплін забезпечують підготовку майбутніх вчителів до роботи з молодшими школярами по
формуванню всебічно розвиненої особистості учня, розкриваючи практичну й
духовну значущість математики в навчанні, розвитку та вихованні молодших
школярів згідно з Державним стандартом початкової освіти. Курс «Методика
навчання математики» забезпечує теоретичну й практичну підготовку фахівців, які
здатні здійснювати пізнавальну, цілісну, творчу діяльність учнів початкової
школи згідно з Професійним стандартом «Вчитель початкових класів закладу
загальної середньої освіти».
Метою
математичної освітньої галузі є формування математичної та інших ключових компетентностей; розвиток мислення,
інтелекту, уваги, пам’яті, логіки, інтуїції, здатності розпізнавати й моделювати
процеси та ситуації з повсякденного життя, які можна розв’язувати із
застосуванням математичних методів, а також здатності робити усвідомлений вибір.
Циклова комісія виробила ключові позиції
підготовки вчителя сучасного формату:
- Ø майбутній вчитель початкових класів вчить учнів досліджувати ситуації і визначати проблеми, які можна розв’язувати із застосуванням математичних методів;
- Ø формує вміння моделювати процеси і ситуації, розробляти стратегії (плани) дій для розв’язування різноманітних задач;
- Ø навчає учнів критично оцінювати дані, процес та результат розв’язання навчальних і практичних задач;
- Ø формує здатність застосовувати досвід математичної діяльності для пізнання навколишнього світу.
Моделювання життєвих і проблемних ситуацій, компетентнісно-орієнтованих завдань – один із засобів формування математичної компетентності – є інноваційною значимістю Концепції Нова українська школа. А завдяки сформованій математичній компетентності підготувати учнів до розв’язання життєво необхідних завдань у різних умовах сьогодення та майбуття – провідною педагогічною ідеєю. Розгляд системи і методики вивчення математичного матеріалу в початкових класах здійснюється на лекційних, семінарських заняттях, в процесі виконання практичних робіт, спостережень, аналізу показових уроків математики, вивчення передового досвіду вчителів початкових класів, проведення студентами-практикантами пробних уроків з математики.
Викладачі комісії використовують ефективні технології та стратегії навчання, ефективні підходи до професійної підготовки вчителя з початкової освіти. Виділимо як найбільш дієві такі з них:
«Асоціативна квітка» або «Асоціативний
кущ» – метод для визначення
особистісного бачення математичного поняття. На дошці закріплюється «серцевина»
квітки з написом слова-поняття, над яким буде проводитись робота, а студенти згадують
усе, що виникає в пам’яті стосовно цього поняття (означення, ознаки,
властивості), та порожні «пелюстки», на
яких потрібно записати кілька слів – асоціацій поняття. Спочатку висловлюються найголовніші
асоціації, потім– другорядні. Викладач фіксує відповіді у вигляді своєрідного
«куща», який поступово «розростається».
Циклова комісія
приділяє значну увагу підготовці майбутніх педагогів до роботи в умовах Нової
української школи.
На заняттях методики навчання математики, на додаткових консультаціях та заняттях професійно-практичного спрямування по підготовці студентів до
безперервної практики викладачі знайомлять майбутніх фахівців з різноманітними
стратегіями (форми, методи та прийоми) навчання, які є найбільш актуальними та результативними
в навчанні математики дітей молодшого шкільного віку.
Конструктор LEGO або «шість цеглинок» – це практичний інструмент та дієвий засіб, який дає змогу реалізувати ігрові та діяльнісні методи навчання математики в початкових класах. За кожною цеглинкою закріплюється конкретне число. Використання LEGO-підтримки дозволяє показати утворення та склад чисел, їх порівняння, сприяє формуванню обчислювальних навичок, розвиває дрібну моторику рук.
Студенти-практиканти при проведенні пробних уроків застосовують педагогічну технологію навчання математики «Щоденні 3» або «Daily 3»,
яка включає такі діяльності: математика
самостійно, математика письмово, математика з другом. Мета «Щоденних 3» –
зацікавити учнів математикою. При навчанні дітей математиці обов’язкове
моделювання принципами «Я роблю», «Ми
робимо», «Ви робите».
Отже,
викладачі циклової комісії формують такі компетентності в майбутніх вчителів з
початкової освіти:
- Ø методичні – озброєння студентів знаннями й вміннями, необхідними для розв’язування навчально-виховних задач, які виникають в процесі навчання молодших школярів математики; забезпечення професійної підготовки майбутнього вчителя відповідно до потреб сучасної освіти;
- Ø практичні – оволодіння засобами, формами й методами навчання математики молодших школярів, формування практичних навичок при складанні конспектів уроків, при проведенні пробних уроків;
- Ø пізнавальні – формування в студентів знань про сучасні технології навчання математики.