Практична підготовка вчителя початкових класів до навчання математики в Новій українській школі. Викладач Гришаніна Світлана

   Викладачі циклової комісії викладачів фізико-математичних дисциплін готують майбутніх вчителів початкових класів до формування всебічно розвиненої особистості учня, розкриваючи практичну та духовну значущість математики в навчанні, розвитку та вихованні молодших школярів, відповідно до Державного стандарту початкової освіти. Курс «Методика навчання математики» забезпечує теоретичну та практичну підготовку фахівців, здатних організувати пізнавальну, цілісну, творчу діяльність учнів початкової школи згідно з Професійним стандартом «Вчитель закладу загальної середньої освіти».

Метою   математичної   освітньої  галузі  є  формування  математичної  та  інших  ключових компетентностей;  розвиток мислення,  інтелекту,  уваги,  пам’яті, логіки, інтуїції,  здатності розпізнавати  й  моделювати процеси та ситуації з повсякденного життя,  які  можна  розв’язувати  із  застосуванням  математичних  методів,  а  також   здатності робити усвідомлений вибір.

Циклова комісія виробила ключові позиції підготовки вчителя сучасного формату:

майбутній вчитель початкових класів вчить учнів досліджувати ситуації і визначати проблеми, які можна розв’язувати із застосуванням математичних методів;

- формує вміння моделювати процеси і ситуації, розробляти стратегії (плани) дій для  розв’язування різноманітних задач;

- навчає учнів критично оцінювати дані, процес та результат розв’язання навчальних і практичних задач;

- формує здатність застосовувати досвід математичної діяльності для пізнання навколишнього світу.

 Моделювання життєвих і проблемних ситуацій, компетентнісно-орієнтованих завдань –  один із засобів формування математичної компетентності – є інноваційною  значимістю Концепції «Нова українська школа». А завдяки сформованій математичній компетентності підготувати учнів до розв’язання життєво необхідних завдань у різних умовах сьогодення та майбуття – є провідною педагогічною ідеєю.

Розгляд системи і методики вивчення математичного матеріалу в початкових класах здійснюється на лекціях, семінарських заняттях, в процесі виконання практичних робіт, спостережень і аналізу показових уроків математики, вивчення передового досвіду вчителів початкових класів, проведення студентами-практикантами пробних уроків з математики. 

Викладачі комісії використовують ефективні технології та стратегії навчання, ефективні підходи до професійної підготовки вчителя початкових класів. Виділимо як найбільш дієві такі з них:

 «Асоціативна квітка» або «Асоціативний кущ» метод для визначення особистісного бачення математичного поняття. На дошці закріплюється «серцевина» квітки з написом слова-поняття, над яким буде проводитись робота, а студенти згадують усе, що виникає в пам’яті стосовно цього поняття (означення, ознаки, властивості),  та порожні «пелюстки», на яких потрібно записати кілька слів – асоціацій поняття. Спочатку висловлюються найголовніші асоціації, потім – другорядні. Викладач фіксує відповіді у вигляді своєрідного «куща», який поступово «розростається».        

    «Антивірус» метод засвоєння означення математичного поняття, формули, алгоритму дій. На дошці в довільному порядку («уражена вірусом інформація») розташовані картки зі словами, числами, математичними символами, назвами етапів. Завдання студентів (учнів): відредагувати, упорядкувати інформацію. У процесі колективного обговорення студенти (учні)  визначають імовірну послідовність карток із написами («лікування від вірусу»). Викладач (студент-практикант) розташовує картки в запропонованому порядку до тих пір, поки не отримається істинне математичне речення.


Циклова комісія приділяє значну увагу підготовці майбутніх педагогів до роботи в умовах Нової української школи. 


На заняттях методики навчання математики, на додаткових консультаціях та заняттях професійно-практичного спрямування по підготовці студентів до безперервної практики викладачі знайомлять майбутніх фахівців з різноманітними стратегіями (форми, методи та прийоми) навчання, які є найбільш актуальними та результативними в навчанні математики дітей молодшого шкільного віку.

Конструктор LEGO або «шість цеглинок» це практичний інструмент та дієвий засіб, який дає змогу реалізувати ігрові та діяльнісні методи навчання математики в початкових класах. За кожною цеглинкою закріплюється конкретне число. Використання LEGO-підтримки дозволяє показати утворення та склад чисел, їх порівняння, сприяє формуванню обчислювальних навичок, розвиває дрібну моторику рук.



Студенти-практиканти при проведенні пробних уроків застосовують педагогічну технологію навчання математики «Щоденні 3» або «Daily 3», яка включає такі діяльності: математика самостійно, математика письмово, математика з другом. Мета «Щоденних 3»  –  зацікавити учнів математикою. При навчанні дітей математиці обов’язкове моделювання принципами «Я роблю», «Ми робимо», «Ви робите».





У процесі ігрової діяльності учні легше засвоюють знання, отримують уявлення про навколишнє життя, тому дидактична гра є засобом активізації пізнавальної діяльності молодших школярів. Студенти під час проходження практики проводять на уроках математики різноманітні предметні ігри – це маніпуляції з предметами, геометричними фігурами, іграшками (підбір, складання, розкладання, нанизування).



Танграм це старовинна східна головоломка, яка складається з семи гральних кісток пласких геометричних фігур, які називають танами, що складаються у різні форми. Завдання головоломки створити задану форму з використанням всіх семи танів, які заборонено накладати один на один. З нею дитина вчиться аналізувати зображення, виділяти в них геометричні фігури, візуально розбивати цілий об’єкт на частини, і навпаки – складати з елементів задану модель, а найголовніше – логічно мислити. Складання за схемами сприяє розвитку посидючості, уваги, уяви, логічного мислення, допомагає створювати ціле з частин і передбачати при цьому результат своєї діяльності.



Отже, викладачі циклової комісії фізико-математичних дисциплін формують такі компетентності в майбутніх вчителів  початкових класів:

  • методичні  –  озброєння студентів знаннями й вміннями, необхідними для розв’язування освітніх задач, які виникають в процесі навчання молодших школярів математики; забезпечення професійної підготовки майбутнього вчителя відповідно до потреб сучасної освіти;
  • практичні  оволодіння засобами, формами й методами навчання математики молодших школярів, формування практичних навичок при складанні конспектів уроків, при проведенні пробних уроків;
  • пізнавальні  формування в студентів знань  про сучасні технології навчання математики.